یک آزمایش بالینی نشان داد که یک داروی تجربی پیشرفت بیماری دیابتی کلیه را بدون خطر عوارض جانبی آهسته می کند

23اکتبر 2020 - این یافته ها، که بطور همزمان در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر و در کنفرانس انجمن نفرولوژی آمریکا "هفته ی کلیه 2020" ارائه شد، نشان می دهد دارویfinerenone ، دارای مزایای قابل توجه کلیوی و قلبی و عروقی برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و دیابت نوع 2 است.

فاز سوم این کارآزمایی با شرکت 5700 نفر به رهبری پرفسور George Bakris، استاد پزشکی در دانشگاه شیکاگو و مدیر مرکز جامع فشار خون بالا در دانشگاه شیکاگو، انجام شد. این مطالعه که در بیش از 1000 سایت در 48 کشور انجام شده است، بزرگترین تلاش تحقیقاتی در مورد این بیماری بود که میلیون ها نفر را فقط در ایالات متحده تحت تأثیر قرار داده است. بیش از یک چهارم بزرگسالان مبتلا به دیابت در نهایت به بیماری مزمن کلیوی مبتلا می شوند، همین موضوع دیابت را به دلیل اصلی نارسایی کلیوی تبدیل کرده است.

پرفسور Bakris، گفت: ما اکنون شواهدی در دست داریم که پزشکان می توانند با استفاده از فینرونون، -یک مسدود کننده ی جدید گیرنده ی مینرالوکورتیکوئید غیراستروئیدی، که هنوز توسط سازمان غذا و داروی امریکا(FDA) تأیید نشده است-، پیشرفت بیماری کلیوی دیابت و نرخ وقایع قلبی عروقی را با خیال راحت کاهش دهند. این برای یک گروه از بیماران که گزینه های بسیار کمی برای درمان آنها وجود دارد، بسیار مهم است. این هدف امیدوار کننده برای یک درمان جدید، به این معناست که نیاز بیماران به دیالیز و به نوبه ی خود نیاز احتمالی به پیوند کلیه را به تأخیر می اندازد. از سوی دیگر کاهش حوادث قلبی عروقی یک امتیاز اضافی برای کند شدن پیشرفت بیماری کلیوی است.

دارویFinerenone ، که توسط شرکت داروییBayer ساخته شده است، یک آنتاگونیست انتخابی گیرنده مینرالکورتیکوئید غیراستروئیدی است. این دارو هنوز برای استفاده تأیید نشده است، اما در تعدادی از آزمایشات بالینی، از جملهFIGARO ، که در سال آینده برای نتایج قلبی عروقی به پایان می رسد، در حال بررسی است. این دارو بطور مستقیم گیرنده هایی را که در التهاب و اسکار در قلب و کلیه نقش دارند، هدف قرار داده و آنها را مسدود می کند. کلیه ها مواد زائد و آب را از بدن فیلتر می کنند و همچنین در کنترل فشار خون نقش دارند و در صورت آسیب دیدن می توانند منجر به تجمع مواد زائد و مایعات در بدن شوند.

این مطالعه با نامFIDELIO-DKD[1] ، نشان داد که این دارو به طور قابل توجهی بهتر از دارونما بوده و پیشرفت بیماری کلیوی را تا 18٪ در متوسط 2.6 سال نسبت به مراقبت استاندارد فعلی کاهش می دهد.

در حالی که بیمارانی که finerenoneدریافت کرده اند سطح بالاتری از پتاسیم را گزارش کردند (18٪ در مقابل 9٪ با دارونما) ، عوارض جانبی جدی مربوط به پتاسیم که نیاز به قطع مطالعه باشد، نادر بوده و در 2.8٪ بیماران دریافت کننده ی این دارو در مقابل 0.9٪ از گروه کنترل رخ داده است. مقادیر بالای پتاسیم می تواند منجر به مشکلاتی در ریتم قلبی شود.

شرکت بایر، در اوایل سال جاری اعلام کرد که این کارآزمایی به نقطه ی پایانی مرکب اولیه از نظر نتایج کلیوی و نقطه پایانی ثانویه کامپوزیت خود برای نتایج قلبی و عروقی دست یافته است. اما یافته های کامل این آزمایش تا 23 اکتبر منتشر نشد. این آزمایش به صورت تصادفی، دوسوکور و کنترل شده با دارونما انجام شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-10-clinical-trial-experimental-drug-safely.html

 



[1]FInerenone in reducing kiDnEy faiLure and dIsease prOgression in Diabetic Kidney Disease